02 juny 2020

Arrenca la primera edició d'Unprecedented Industrial Dialogues d'Equiplast 2020

Bernd Roegele, president d'Equiplast: "El plàstic s'ha revelat fonamental en la batalla contra el coronavirus"

Els presidents d'Expoquimia, Carles Navarro; Eurosurfas, Giampiero Cortinovis; i Equiplast, Bernd Roegele, han reivindicat avui l'important rol que jugaran les indústries de la química, del plàstic i del tractament de superfícies en la recuperació econòmica i l'escenari sorgit després de la pandèmia Covid19. Així ha obert avui la primera edició d'Unprecedented Industrial Dialogues, una sèrie de seminaris online en què s'analitzarà el paper cada vegada més rellevant que jugaran en aquests sectors l'economia circular, la digitalització i la transferència de tecnologia.

La sessió ha comptat amb dos blocs. En el primer, han pres la paraula els presidents dels comitès organitzadors dels tres salons, que tindran lloc al desembre d'aquest any. En el segon, hi han participat la presidenta de DigitalEs, Alicia Richart; la directora general per a Espanya i Portugal de Plastics Europe, Alicia Martín; i la cap de Departament de Promoció Institucional i Cooperació Territorial del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), Pilar González.

En la seva intervenció, Carles Navarro, president d'Expoquimia, ha destacat el paper que ha exercit el sector químic durant la crisi sanitària i ha assenyalat que serà un sector essencial per a la reactivació econòmica. "Som a més un sector clau, com la resta de la indústria, per a la recuperació econòmica. Les nostres 3.000 empreses, i les més de 200.000 persones a les quals donem ocupació, suposen gairebé el 6% del PIB del país". En aquest sentit, Navarro ha dit que "en l'anterior crisi, la del 2008, el sector va saber trobar vies de creixement a través de la innovació i l'exportació, que han permès que la facturació conjunta de el sector hagi passat de 50.000 milions d'euros el 2007 a 67.000 milions d'euros el 2019, un augment de l'32%".

Per la seva banda, el president d'Eurosurfas, Giampiero Cortinovis, ha remarcat que el sector del tractament de superfícies ha patit un procés de concentració industrial i que ha emprès el camí de la modernització. "El compliment de les normatives, especialment en l'àmbit mediambiental, ens ha portat a apostar per la innovació, recolzant-nos en la química orgànica per disposar de noves formulacions que mitiguessin el seu impacte en l'entorn i en l'aposta per les anomenades superfícies intel·ligents i per els nous materials per poder ser competitius i eficients".

Tres eixos temàtics
El president d'Equiplast, Bernd Roegele, ha defensat la importància dels plàstics per al benestar actual i ha remarcat la seva importància en la lluita contra el Covid-19. "El plàstic, que ha estat demonitzat en els últims temps, ha demostrat la seva utilitat i s'ha revelat fonamental en la batalla contra el virus. Ha permès, per exemple, comptar amb respiradors en temps rècord, sense deixar de banda que molts dels equipaments i instruments sanitaris estan fets d'aquest material". Roegele ha volgut destacar que "el sector està treballant per minimitzar l'impacte mediambiental de la seva activitat. I per això, s'està invertint i molt en el reciclatge i en la utilització de nous materials".

Posteriorment, hi han participat tres expertes en les tres temàtiques sobre els quals giraran els continguts teòrics-científics dels tres salons: digitalització, economia circular i transferència de tecnologia.

Així, la presidenta de DigitalES, start-up sense ànim de lucre que té com a objectiu promoure la transformació digital d'Espanya, Alicia Richart, ha afirmat que "Espanya compta amb una de les millors xarxes de connexió del món, l'anomenat miracle espanyol" i ha assegurat que, a hores d'ara, al nostre país, "hi ha 10.000 vacants d'ocupació en perfils tecnològics", de manera que la digitalització es dibuixa com una destacada sortida professional. En aquest sentit, ha dit que "la digitalització de les pimes és un dels grans reptes pendents" i ha animat la indústria espanyola a "aprofitar les noves tecnologies per orientar-se cap als serveis".

Per la seva banda, la nova directora general per a Espanya i Portugal de Plastics Europe, Alicia Martín, ha dit que "el sector del plàstic porta la innovació al seu ADN" i ha assenyalat a "la incorrecta gestió dels residus i els comportaments incívics, com és el cas de les escombraries marines" de la mala imatge que, en general, té la societat sobre els plàstics. Així, Martín ha destacat la necessitat de dur a terme campanyes de comunicació eficients i eficaces, així com de conscienciació sobre l'ús responsable dels plàstics i de la gestió dels residus. També ha anunciat que el sector es planteja, juntament amb la Unió Europea, que "la indústria consumeixi més de 10 milions de tones de plàstic reciclat en la fabricació de tot tipus de productes" en un exemple d'economia circular.

En l'última intervenció d'aquest webinar, la cap de Departament de Promoció Institucional i Cooperació Territorial de el Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), Pilar González, ha dit que "queda molt per fer" en el procés de transferència des de l'esfera científica fins al món de l'empresa i ha destacat la importància de "les fires com a actors necessaris i fonamentals perquè el món de la recerca i l'empresarial es trobin".

El cicle de seminaris Unprecedented Industrial Dialogues tindrà lloc fins divendres. Demà, hi haurà una taula rodona sobre fabricació flexible; dijous, serà el torn de la transferència de tecnologia i divendres, Dia Mundial de l'Medi Ambient, es tractarà l'economia circular.

Amb aquest cicle de seminaris en línia, s'avancen els continguts teòrics que formaran part de la propera edició d'Expoquimia, Eurosurfas i Equiplast, que tindran lloc de l'1 al 4 de desembre.

Barcelona, 2 de juny de 2020