07 setembre 2021

Entrevista al director general de LUISO, José Luis Todolí

"Espanya té ara la gran oportunitat de recuperar en gran part la indústria plàstica que tenia"

El 1965, va néixer la signatura Italprensas Sandretto, embrió de l'actual Luiso, empresa especialitzada en solucions clau en mà per implementar sistemes d'automatització.

Pregunta: Com ha evolucionat el sector i la seva empresa des de 1965 fins als nostres dies?

Resposta: El sector actual respecte a el de fa 56 anys, no té res a veure. El 1965, les necessitats eren unes altres molt diferents a les d'ara. En aquella època es necessitava de tot, la producció era el que més prevalia sobre altres exigències.

Avui el nostre sector ha canviat totalment, enfocat a les exigències de mercat, molt més tècnic i sostenible. Hi han aparegut multitud de nous materials que s'adapten a les característiques de cada producte i amb això els equips necessaris per a poder-los processar. Flexibilitat, rapidesa, eficiència, baixos consums, sostenibilitat,... Totes aquestes premisses actuals són fonamentals en el nostre sector.

Lògicament, la nostra empresa s'ha anat adaptant a les noves exigències, evolucionant segons les demandes, i en molts casos avançant-se a elles per ser els primers de el sector a poder donar la millor solució en cada cas concret.

A hores d'ara, què fa diferent a Luiso de la resta de companyies de l'empresa del sector?

Com he comentat anteriorment, l'anticipació a les necessitats dels nostres clients ajudats pels equips i maquinària de producció d'última generació de les nostres marques, conjuntament amb la gran preparació del nostre equip humà marquen un aspecte diferencial sobre la resta de moltes companyies del sector.

Segons la seva experiència, en quin estat es troba el sector del plàstic espanyol?

El sector del plàstic espanyol, com en molts altres sectors industrials, es troba en un moment crucial de transformació. L'empresari que no equipi i actualitzi les seves empreses amb els millors equips i eines de transformació i control, baix consum, amb la millor preparació de tot el personal, buscant la màxima eficiència i sostenibilitat en tot el seu procés, començant pel disseny i acabant amb el producte final, no podrà ni serà capaç de competir en el nostre sector.

Quins són els seus objectius de cara a el futur? I com veuen el futur del sector?

La pandèmia ha marcat un abans i un després. Com s'ha vist en molts casos per la falta de producte, ja no podem dependre de tercers països que no ens garanteixen un lliurament determinada, amb totes les implicacions que tot això comporta.

Moltes de les produccions deslocalitzades en la seva època tornaran a produir a Europa, i en concret, al nostre país tenim la gran oportunitat de recuperar en gran part la indústria plàstica que teníem. Encara que això no només depèn dels empresaris del nostre sector, sinó també en gran part dels nostres governants.

Tant a nivell estatal, autonòmic i local han de posar tots els mecanismes necessaris perquè això sigui una realitat, donant tot tipus de facilitats al retorn de la producció i aconseguir una nova reindustrialització.

Estem vivint un escenari complicat des de l'aparició de l'coronavirus, com està vivint Luiso aquest període tan complex?

Part de la pregunta l'he respost anteriorment. Sí que és veritat que durant la pandèmia sectors com ara els del packaging, farmàcia, perfumeria, detergència, construcció o alimentació s'han vist beneficiats. En contrapartida, agreujat per la incertesa de les tendències futures, sectors com el de l'automòbil s'han vist molt afectats, però confiem i esperem una ràpida recuperació d'aquest últim sector, tan important per a la indústria del nostre país.

Creuen propera la recuperació, un cop superada la pandèmia?

Tots ho desitgem i esperem, però francament dependrà fonamentalment del que triguem a superar i controlar la pandèmia i les seves variants a nivell mundial.

Finalment, què esperen de la seva participació a Equiplast 2021?

El que esperem tots els participants és que vingui el major nombre possible de visitants i puguem parlar d'un èxit rotund i el principi de la recuperació.

Barcelona, setembre de 2021