16 gener 2017

Bernd Roegele: "Després de sis anys de travessia pel desert, el sector ja és en vies de reactivació"

Entrevista al president d'Equiplast, la Trobada Internacional del Plàstic i el Cautxú

El director general del Grup Roegele, Bernd Roegele, és el president del comitè organitzador d'Equiplast des de la seva última edició el 2014. El grup que dirigeix va ser fundat el 1963 per Helmut Roegele i, des de llavors, és una empresa líder en l'àmbit de la distribució de maquinària per a la transformació de plàstic.

Pregunta: L'any 2017, Equiplast arriba a la seva 18ena edició. Com a president del comitè organitzador, quins Equiplast s'imagina quan estem a deu mesos de la seva celebració?

Resposta: M'imagino un Equiplast cada vegada millor. Un Equiplast que, amb l'esforç de tots, amb imaginació, creativitat i valor afegit pugui tornar a lluir com en els seus millors temps. Això em recorda que, quan jo tenia 11 anys, el meu pare ja exposava a Equiplast sota el paraigua de la Fira Internacional de Mostres. Corria l'any 1971... 45 anys acudint a la fira... He de portar Equiplast a la sang.

El 2012, va ser nomenat president d'un certamen del que vostè ha estat peça clau com a membre del seu comitè organitzador. Quina ha estat l'evolució d'Equiplast al llarg d'aquests anys?

Tot l'equip d'Equiplast, des de la seva directora fins al comitè organitzador, passant per l'equip de vendes, ha treballat molt per potenciar especialment la internacionalitat del certamen. Hem estat enginyosos i hem trobat noves fórmules que facin Equiplast cada vegada més atractiu i així poder donar una resposta tant a l'expositor com al visitant sobre el per què acudir a Equiplast. Tot i així, el mercat mana i l'inici de la crisi l'any 2008 també va marcar un abans i un després per a Equiplast. Però seguim vius i estem amb ganes. Una cosa que s'ha traduït en una evolució positiva al llarg d'aquests anys.

En aquest sentit, ha canviat també el sector?

El sector ha experimentat una reactivació des de l'any 2014. I ja era hora, després de gairebé sis anys de travessia pel desert. Especialment, els sectors de l'automòbil i de l'embalatge han llençat molt i això s'ha notat en els llibres de comandes. I de broma, fins i tot sembla que l'absència de govern no ha tingut influència en la bona marxa del sector.

A hores d'ara, quins són els grans reptes als quals ha de fer front el sector?

El sector ha de fer especial atenció a la impressió en tres dimensions i la indústria 4.0. Tampoc hem de perdre de vista l'eficiència i l'estalvi energètic ni l'automatització i, en conseqüència, la rendibilitat de la producció. I oferim valors afegits com solucions tecnològiques, col·laboració, tracte humà...

És la qüestió mediambiental el principal cavall de batalla del sector?

Al meu entendre la qüestió mediambiental sempre és important i aporta un valor afegit, encara que no crec que sigui el principal cavall de batalla del sector. L'estalvi energètic és vital i, per això, els fabricants ofereixen diferents tecnologies que impliquen un considerable estalvi. Anys enrere gairebé només es parlava de màquines elèctriques, sobretot, al sector de la injecció de plàstic. No obstant això, avui dia, hi ha una gran varietat de tecnologies com, per exemple, servomotors amb hidràulica intel·ligent o elements de control per a la indústria 4.0 que, en funció de l'aplicació, ofereixen un elevat grau d'eficiència.

Creu que Equiplast 2017 pot ser el millor instrument divulgatiu del sector?

No sé si serà el millor instrument divulgatiu del sector però, per descomptat, és un dels millors. En aquesta edició, tornarem a posar en pràctica la fórmula WICAP, ampliarem el Saló dels Transformadors de Plàstics que, per cert, va tenir una excel·lent acollida en la passada edició, i integrarem la fabricació additiva i avançada... Crec que comptem amb els millors elements perquè ningú del sector s'ho perdi.

Quins són els millors mercats en aquests moments? És la internacionalització la clau per aconseguir uns bons resultats econòmics?

Espanya, per exemple, és actualment un molt bon mercat que cal mimar perquè ofereix un gran potencial, però la internacionalització, que és igual a la diversificació de mercats, sempre s'ha de tenir present. Alguns mercats sud-americans i el Magreb són territoris interessants que, per l'idioma i per la proximitat respectivament, pot trobar a Equiplast un hub internacional més confortable i amb expositors qualificats i competents que poden aportar solucions tecnològiques a les seves necessitats de producció.

Finalment, què n'espera d'Equiplast 2017?

Espero una bona fira, amb varietat d'expositors, una mostra de productes interessants i una gran afluència de visitants. Estem treballant perquè així sigui.

Barcelona, 16 de gener de 2017

Eduard Pérez Moya